Asie 2006
(2. - Hong Kong)

8.2. Hong Kong

V Hong Kongu přistáváme na novém letišti v deset ráno místního času (o sedm hodin víc než v Praze). Škoda starého dobrého letiště, které bylo přímo v centru a při přistání se prolétávalo mezi mrakodrapy. Tohle vybudovali na umělém ostrově 30 kilometrů od centra. Moc formalit nebylo, víza do Hong Kongu netřeba, jen nám změřili teplotu a vzhůru do Asie. Po všudypřítomných jezdících podlahách jsme vyrazili ven, vyměnili pár hongkongských dolarů za letištní vydřidušský kurz (7.75 za jeden americký dolar, takže jeden nás vyjde na tři koruny).

Hong Kong

Z letiště se dá jet do centra expresním vlakem za sto dolarů. Takže pro nás je tu autobus S1 na stanici metra Tung Chung. Metro je pohoda, jednoduchá orientace a jízda stojí 10 - 17 dolarů podle vzdálenosti. Venku krásně, 20 stupňů a jasno.

Vystoupujeme v Kowloonu (stanice Tsim Sha Tsui), kde se dá sehnat trochu levnější ubytování v obrovských indočernošských panelákových ghettech Chungking Mansion a Mirador Mansion. Vyjma těchto dvou oblud tudy ale prochází i hlavní třída Nathan Road, kde se soustředí nejdražší obchody a hotely a nazývá se Zlatá míle. Vevnitř je několik desítek hotýlků a guesthousů přebudovaných asi z původních bytů. Naháneč nás chytil do drápů a nabízí pokoj za 200 dolarů, mizíme o patra výš, cestou po schodech na nás křičí další podivní hoteliéři. Naštěstí v 16. patře je louňácký Travellers hotel (130 HKD za double), kde hnízdí baťůžkáři, což bude na úvod přeci jen lepší než společné pokoje s indickými dělníky. V přízemí měníme v jedné ze směnáren dolary za normální taxy.

První pohled na HK z našeho pokoje

Čínská džunka a průliv mezi Kowloonem a Hong Kongem

Vyrážíme po Kowloonu k promenádě, odkud je klasický výhled na Hong Kong, který je na druhý straně průlivu. Paneláky se pěkně zrcadlí ve špinavé vodičce. V noci tu mrakodrapy hrají lasershow. Tohle místo si hraje trošku na Hollywood, tak jsou na chodníku otisky místních hvězdiček a filmové sochy, včetně Jackieho Chana (Ave of the Stars). Vedle je několik muzeí, kde jsme zašli do Vesmírného muzea. V takovéto technologické zemi to bude určitě něco hodně efektního. Ale stáří a ošuntělost většiny exponátů sahala kamsi do Liptákova. Ještě že díky středě je to dnes zadarmo.

Máru jsem na další muzea neukecal, tak jsme vyrazili nasávat městskou atmosféru. Jsou tu ještě dozvuky nedávného čínského nového roku a všude je spousta světýlek a kýčovitých papírových soch. Lidí spousta, půlka baráků je fungl nových a půlce by se člověk vyhnul obloukem. Stále se staví, jen místo lešení lezou po bambusových tyčích na stometrové baráky. Většina silnic je podkopaná labyrintovými podchody, tak dá trochu problém vyhrabat se tam, kam člověk chce. Restaurace jsou docela drahé, takže jedu na sušenkách, což mi nedělá nejmenší problém, a Marek na McDonaldu.

Jackie na Ave of Stars

Mrakodrapová lasershow (musíte si hodně domýšlet)

Večer kroužíme po Kowloon parku, což je docela velká zelená oáza se sochami a bazénem. Část je uzavřená, protože tam žijí ptáci a ještě je nestačili všechny pozabíjet kvůli ptačí chřipce. Na noc se vracíme na Ave of the Stars na tu lejzršou. Nejdřív je každý mrakodrap na druhé straně představen, ten zabliká na pozdrav. Pak asi třicet mrakodrapů různě bliká všemi svými zářivkami, lasery tančí na střechách a do toho je nějaká muzika.

Výdaje: 93 HKD (12 $)
Ubytování: 130 HKD/double (Travellers Hotel - Chungking Manson, TV a spol. koupelna)
Doprava: 20,5 HKD (bus z letiště na metro 3.5; metro 17). Hranole 7.5

9.2. Hong Kong

Ráno míříme na trajekt, který by nás měl převézt do původní části Hong Kongu. U terminálu zůstala stát Hodinová věž. Trajekt jezdí každou chvíli a po 15 minutách jsme pod nejvyšší budovou Hong Kongu. Očíhneme místní Statue Square a míříme k dalšímu nej, k nejdelším jezdícím schodům na světě. Mají skoro kilometr, dopoledne jezdí dolů a odpoledne nahoru a vinou se nad silnicema v úrovni až druhého patra. Na rozdíl od Kowloonu se tady chodí zásadně v mnohasetmetrových nadchodech. Nejdřív bylo na schodech hodně těsno, ale postupně lidé odpadávali a do nejvyšších poloh města jsme dojeli už sami a kolem už byly sotva šedesátipatrové paneláky.

Hodinová věž

Hong Kong z Victoria Peaku

Nástrahami místního betonu jsme došli k zoo (nic moc, ale zadarmo), minuly dva kostely a přes botanickou zahradu jsme dorazili k dolní stanici Peak tramvaje. Tyto obstarožní stroje jezdí už přes sto let na nejvyšší horu ostrova Victoria Peak - 552 m.n.m. (20 H$). Průměrný sklon trati je přes 25 stupňů. Nahoře končí tramvaj v budově ve tvaru pánve Vok, ale opravovala se, tak nám její smysl zůstal utajen. Odsud vedou trasy po kopcích a brzo člověk zapomene, že jedno z největších měst světa je kilometr pod ním. Je tu taky trochu zima, ale i pěkné výhledy na město a stovky ostrovů kolem.

Obešli jsme kopec a do města scházíme pěšo. Zelená džungle plynula přešla v džungli panelákovou. Podél pobřeží jezdí dvoupatrové tramvaje. Pravda, trocha navážky posunulo pobřeží za těch sto let o pár bloků dále, takže z tramvaje moře už neuvidíte. Nicméně i tak to byla příjemná vyhlídková jízda. Pak ještě korzo nočním městem po pobřeží k trajektu a spát do kobky.

Hong Kong

Další místní klasika - dvoupatrové obstarožní tramvaje

A ještě pohled na klasické místní panorama

Výdaje: 115,1 HKD (14,9 $)
Ubytování: 130 HKD/double (Travellers Hotel)
Doprava: 26,4 HKD (trajekt 2*2.2; Peak tramvaj 20; městská tramvaj 2)
Jídlo: 23,7 HKD (burger 8; zmrzlina v KFC 3,5; skorovětrník 5; velká voda á5,2)

10.2. Hong Kong - Macao

Ráno jsme zas přejeli trajektem do Hong Kongu, odkud mají jezdit rychlolodě do Macaa. Ty jsme hledali hodně dlouho, protože přístavišť je tady setsakra dost. Nakonec jsme zjistili, že jedna společnost jezdí kousek od našeho hotelu a druhou přesunuli do nového terminálu v obchodním centru někde na vodě. Jezdí to každou čtvrthodinku. Na formality a nalodění stačí půlhodina, takže ve dvě odpoledne se odloupneme z Hong Kongu.