Asie 2006
(4. - Čína, Yangshhuo)

12.2. (6. den) Macao - Zhuhai - Canton

Dnes nás čeká první celocestovní den po pevnině. Dopoledne jsme se přesunuli k vlnitému plechu u pobřežní silnice, odkud měly odjíždět autobusy Kee Kwan do Kantonu. Ty podražily na 73 Patak (nebo 70 HKD), které už nemáme, tak zpátky někam do směnárny. Herka nás pak dovezla na macausko-čínské hranice, což by se jinak dalo absolvovat i normální městskou s konečnou Portas de Cerco.

Hranice se musí přecházet, jako skoro všude, pěšky. Hraniční budovy byl obrovský lidojem se spoustou front a eskalátorů, takže než jsme se dostali ven, byly dvě hodiny pryč. Venku už číhala Čína, respektive město Zhuhai - obrovský plac a pár menších modernějších krychlí. Veškerý obchodní život se ukrývá v podzemí, kde vedle obchoďáků bylo i autobusové nádraží s naší kanceláří, odkud jsme mohli pokračovat dál. Jen směnárnu jsme nenašli (platí se čínskými juany, kurz proti macauské patace je 1:1; resp. 1$ = 8 Y). Autobus byl nevídaně luxusní a upalovali jsme po nových dálnicích upravenými městy a krajinou až do Cantonu.

Canton / Guangzhou) je město s 10 milióny obyvatel a obrovskou aglomerací. Dokázal bych si představit tu den (velkoměstský život, pár pomníků, parky a zoo; vše protkáno metrem, takže dopravit se tu je jednoduché). My jsme však čas neměli a hned jsme chtěli na hlavní autobusový terminál. Bohužel nás vyhodili na druhém konci města. Následovalo hledání čínských peněz, směnárny nikde, banky už měly zavřeno a z karet se nám nedařilo dlouho vybírat peníze, než jsme se správně proklikali v Bank of China k 1500 juanům.

Metro po 3juanových žetonech těžce získané za kovové juany je přehledné, nové a pohodlné. U autobusáku se na nás vrhlo pár naháněčů na hotely a autobusy. Jeden nám výhodně nabídl noční bus do Yangshoo za 200, takže se necháme navést k přepážce, kde ho kupujeme za 160. Odsud až do Vietnamu se už s angličtinou moc nechytáme. Večer poprvé prší, tak čekání trávíme v mekáči (áchjo). Pak nás od přepážky vedou půl kilometru kamsi k autobusu, kam nás nastupuje pět.

Výdaje: 258,7 juan/pataca (12 $)
Noc: - (bus do Yangshuo)
Doprava: 235 Y/P (bus Macao-Canton 72.2 P; metro 3 Y; bus Canton-Yangshoo 160 Y)
Véča Jídlo: 23,5 P (véča 20 Y; voda 3.5 Y)

13.2. Yangshuo

V Yangshuo budeme nevídané 3 dny. Je to jedno z nejprofláklejších až legendárních míst uprostřed typicky kýčovité čínské krajinky, která je plná osamělých krasových jehel. Pod nimi se proplétají řeky mezi vesničkami a políčky. Srdcem celé krajiny je řeka Li a její přítok Yulong. Taky je tu spousta předražených jeskyní. Ale hlavně jde o ty kopečky.

Autobus měl docela odpich a v Yangshuo jsme ve tří ráno. Jsme tu sami až se v prázdnu objevuje dohazovač. Byla to dlouhá smlouvavá rozmluva, která skončila až ve 4. patře hotelu Gua Yin. Dobrý pocit jsme z personálu neměli, ale zacvákli jsme po 70 juanech za noc a padli do postele. Celkem tu budeme tři noci, což teda nevím, jestli bylo v plánu, ale rozhodně to tu nebylo špatný. Později se ukázalo, že jsme sice trošku jinde, než jsme chtěli. Ale pokoj byl na slušné úrovni (komplet se vším, teplá voda, klimatizace, kabelovka), i když ve dne by byl asi větší výběr, protože moc turistů v tuhle roční dobu tu není. I když jsme měli štěstí na solidních 20 stupňů a jasno po celou jižní Čínu, dá se tu pěkně vymrznout a zmoknout.

V deset nás vzbudil dohazovací pošuk a začal nabízet nejrůznější výlety, lodě, holky, kola... Po hodince jsme proklouzli recepcí a šli očumovat město. Silně jsme se nezorientovali a probloudili jsme skoro všechny uličky než jsme narazili na turistické centrum s pěší zónou u řeky, sámoškou informacemi s mapou. Ale je to pohodové městečko skryté ve stínu pískovcových jehel.

Yangshuo

Tady skončila naše prvá cyklovýprava

Půjčujeme si slušné horské kolo (10 Y na den a záloha 200, což je nejen docela nepoměr, ale je třeba ji usmlouvat, protože nejdřív chtěli tisícovku). Samozřejmě pár much to kolo mělo, ale proti jiným výpůjčkám kolových pleček téměř luxus. Razíme proti proudu řeky Li nejdřív po silnici, pak polní cestě a pak po pěšince, kam až to jde. Krajina i vesničky nádhera. Cesta končí u jednoho přítoku, dáváme dlouhý relax. Je tu sice přívoz, ale čert ví, kam to vede dál, tak se vracíme kroužit k městu.

Večer jdeme na pěší zónu, která má všechny atributy typické turistické uličky jak někde v Thajsku či Španělsku. To teda není nějaký plus, ale znamená to, že není problém najíst se v restauraci a vědět, co člověk jí. Sedíme v prvním patře s výhledem na město a razii četníků, kteří si vyrazili na levný nákup. Dávám klasiku curry chicken a hory rýže. První pořádné jídlo po týdnu. Pak jsme objevili cukrárnu a protože jsem objevil svoji silnou závislost na čokoládě, zařídil jsem se podle toho. Na hlavní třídě byly i velké internetové sály, kde jsem strávili hodiny ve spojení se světem po 9 korunách.

Výdaje: 84,8 Y (10,6 $)
Ubytování: 70 Y/dbl (hotel Gua Hin, koupelna s horkou vodou, TV, AC)
Půjčení kola 10 Y (+ záloha 200); mapa 5; internet 3/hod.
Jídlo: 31,3 Y (véča 15+džus 6; nákup-voda 2.5, sůša 2.8, flaška vody 3,bábovka 1, houska 1)

14.2. Yangshuo a okolí

Ráno na nás zas bušil dohazovač se svými skvělými nabídkami. Tentokrát nás z postele fakt nedostal. Dopoledne jsme vyrazili znovu pro kola. Moc paměť neměli, protože nám to zkusili nejdřív dát za dvojnásobek včerejší taxy.

Jedeme po hlavní silnici jižním směrem k hlavním atrakcím. Provoz je hodně silný, ale auta troubí i když jsou na silnici sami. Kousek za městem se objevil jakýsi motýlí park s jeskyní. Vstup za vysokých 70 juanů a ani jsme nepobrali, o co tam vlastně má jít. Asi něco pro vykulené Japončíky a Číňany. Ono vůbec jsou Číňani focení dovedli ještě do větších extrémů, hlavně aby na všech fotkách měli vlastní ksichty.

Jedeme dál. Občas na nás křičí nabídky výletů do jeskyní či s prodejem vody a cetek. Jeskyní je tu dost, ale za vysoké ceny. Největší Water Cave stála 150 juanů, ostatní kolem stovky a podezřele podloudně na chvilku prý za 50. Není čas a byly tu zajímavější přírodní skvosty, a skoro zadarmo.

Kopec Moon Hill

Vesnička ze špičky Moon Hillu

I Lonely varuje před turistickými pastmi v podobě některých místních atrakcí. Vrcholem byl Velký banánový strom, údajně starý 1500 let. Tento strom je z dostatečné vzdálenosti obehnán plotem a vstup vyjde na 5 dolarů. Ani tohle jsme kupodivu nedali a pokračovali k Yueliang Shan, neboli Moon Hillu, což je vysoký pískovcový kužel proděravělý dokonalým obloukem. Vypadá to fakt impozantně, a z výšky ještě líp. Za spořivou pokladnou kasírující ale i za odstavení kola se na nás vrhly babky s jídlem a pitím. Utéct se jim moc nedalo, naštěstí se za chvíli objevily lepší kavky. V předminulém století si tu jeden Francouz pořádně vyhrál. Až k oblouku se jde lesíkem po 1251 vydlážděných schodech. Oblouk je veliký a nahoře obsypán krápníčky. Ještě jsme se vyškrábali pěšinkou až na nejvyšší bod, odkud byl výborný výhled na údolí řek, políček a stovky kopců kolem.

Kousek se vracíme na vedlejší cestu podél řeky Yulong. Kolem ní má být klídek, typický venkov a pár starších mostů. Ale u řeky číhali agresivní čínští raftaři, kteří nabízeli adrenalin na bambusových vorech, což je drama asi jako byste si sedli na lavičku u řeky. Okolí ale opět skvěle kýčovité. Na konec údolí jsme se nedostali a vzali to zkratkou přes kopec a bahnité vesnice. To už moc romantika nebyla, navíc se začalo stmívat a před námi ještě pěkná štreka. Kola jsme vraceli až za tmy. Večer už byla klasika - véča (sweet&sour) s pivem (vyjde na dvacku) a internet.

Výdaje: 85 Y (10,6 $)
Ubytování: 70 Y/dbl (hotel Gua Hin)
Jídlo: večeře 15 + pivo 7; snídaně v pekárně 3; voda 3
Vstupné na Moon Hill 9; výpůjčka kola 10, parkovné 1, internet 3/hod

Čína

Klasický pohled na místní krajinku

A ještě

Řeka Li

"Kamenné město" Fuli

15.2. Yangshuo - Fuli

Opět snídaně v pekárno-cukrárně, kolo a na výlet do okolí, tentokrát podél řeky Li na druhou stranu. Přejeli jsme most a po hlavní jeli na východ. Cílem bylo město Fuli s kamennými domy sevřenými v úzkých uličkách. Projeli jsme pár tunelů a zamířili k řece. Koryto řeky je připraveno na desetkrát více vody, takže momentálně je zarostlé zelení a pasou se tu krávy a podobná havěť. Po břehu jsme dojeli až k Fuli a pokračovali dál po vedlejších cestách. To už jsme se dostávali do vesnic, kde viděli bílou hubu asi poprvé. A když už se okolí hodilo tak maximálně do Texaského masakru, vzali jsme to zpět.

Po návratu do města jsme přečkali menší deštík a vyrazili na véču. Nějak mě napadlo, že tu řádí ta ptačí chřipka, hovězí s vepřovým nejím, tak jsem zkusil psa s hranolkama. Maso to není špatný, ale příště by ho mohli stáhnout aspoň z kůže, takže slušného masa bylo z celého hrnce sotva pětina. Navíc pes stál dvojnásobek a radší jsem hrdlo zalil pár pivy Singtao.

Výdaje: 119,5 Y (15 $)
Ubytování: 70 Y/dbl (hotel Gua Hin)
Doprava: půjčka kola 10Y/den
Jídlo: večeře-fried dog, hranole, rýže a piva 64; snídaně v pekárně 3.5; pistácie 4.5...