Asie 2006
(10. Kambodža, Phnom Penh)

26.2.2006: 20.den Saigon - Phnom Penh

Včera jsme koupili lístek až do Phnom Penhu, takže ráno stojíme u cestovky ve vedlejší ulici a nasedáme s dalšími třemi lidmi do busu. Koupíme ještě čerstvou bagetu a vzhůru do Kambodže. Hranice vypadá ještě slušně, přechod je bez problémů. A i to kambodžské vízum by byla otázka 5 minut.

Kambodža je úžasná zemička s dosti ponurou blízkou historií (Pol Pot, 1975-79) a slavnou dávnou historií (khmérská Angkorská říše, 802 - 14 stol.). Mezitím tu mnoho nebylo, v čemž pokračovali 90letou oxidací Francouzi až do nezávislosti v roce 1953. Rudí Khmérové jsou naštěstí už historií a země se se svými 12 milióny obyvatel pomaloučku probouzí. Bohužel dosavadní cesta se poněkud natáhla a Markovi jsem slíbil aspoň 4 dny někde u moře. To udělalo z Kambodži jen tranzit s dvěmi nocemi v Phnom Penhu.

Za hranicí končil asfalt a začínal trh. Museli jsme přepřáhnout autobusy, kambodžské záležitosti vyřizovala společnost Capitol. Po půlhodině přijel bus a řidiči si ještě skočili na gáblík. Jedno z hlavních strašidel Kambodži jsou silnice. Průměrná rychlost sotva dosahuje dvacítky za hodinu. V období dešťů, když popadají mostky, ještě méně. Naštěstí v zimě je sucho a silnice se snaží dávat do kupy. Relativně rychle jsme dojeli k přívozu přes Mekong v Neak Luongu. Prodejci jsou o hodně aktivnější, takže věčně bušili na okno a jinak upoutávali pozornost. Jinak bych si jich totiž určitě nevšiml. Čekání na přívoz pěkně zkyslo. Fronta nebyla velká, přívozy pendlovali. Ale auta nepopojížděla a když jo, zásadně v jiných pruzích než jsme stáli. A když nakonec řidič přejel do toho pohybujícího se, tak ten se zas hodinku nehnul. Venku byl pěkný hicák, podrážka se mi přiškvařila k podlaze autobusu, tak ani nepřekvapilo, když bus bafl a vyvalil se z něho černý kouř. Odešla jen klimatizace, ale seznamování s Kambodžou bude o dost naturálnější.

Do hlavního města jsme přijeli za soumraku. Zastavili jsme před hotelem s překvapivým názvem Capitol, který však byl jedním z mála turistických míst v okolí. Jest to komplex několika baráků s desítkami pokojů, tak jsme v jednom velkém a omšelejším skončili za dolarového bůra. Definitivně skončila éra teplé vody v koupelnách, ale vzhledem k horku to problém nebude. Vyměnili jsme pár dolarů na místní riely (1 $ = 4100 rielů, v hotelu o 200 stovky méně). Dolary se platí hotely, busy cestovek a občas v lepších restauracích či v supermarketu. Za dolary však vrací směs různých kambodžských či thajských králů. Na západě země stejnou parádu uděláte i s thajskýma bahtama. Naproti hotelu byl větší plac se spoustou stánků a večerního šumu rozvojového světa. Obkroužili jsme blok, ale protože byla už tma a lampy se tu nevedou, radši jsme zapadli chrápat.

Výdaje: 9,6 $
Ubytování: 5 $/pokoj (hotel Capitol)
Doprava: 6 $ (bus Saigon - Phnom Penh)
Jídlo: bageta 5000 Dg, voda 6000 Dg, cola 1000 Riel

27.2.2006: 21. den Phnom Penh

Celodenní toulání městem, které se proměnilo v docela masakr, páč slunce a čtyřicítkové vedro dalo tělu záhul. Phnom Penh leží u soutoku Mekongu s kambodžskou řekou Tonlé Sap, která propojuje největší stejnojmenné jezero s Mekongem. Díky měnící se hladině Mekongu teče řeka půl roku směrem z jezera a dalšího půl roku otočí směr a Mekong doplňuje vody jezera.

Kambodža

Phnom Penh
Muzeum genocidy, aneb bývalé vězení S-21

Mapka Kambodži z lebek umučených

Nejprve jdeme do muzea Tuol Sleng neboli Muzea genocidy neboli Tajného vězení S-21. Zde se ztělesnily všechny hrůzy polpotovského režimu v sedmdesátých letech. Kdysi tu bývala střední škola, ale vojáci ji proměnili v koncentrační tábor, kde mučili a zabíjeli vězně. Pol Pot se pokusil proměnit Kambodžu v absolutní komunistickou agrární zem. Zrušil peníze, vyhnal lidi z měst a zavíral veškerou inteligenci. Znát cizí jazyk, mít někoho známého v rodině, či jen nosit brýle bylo poukázkou na smrt. Pouhé zabití by však bylo asi jednoduché, tak vězně mučili důmyslnými nechutnostmi. Elektrikáře zabíjeli elektrickým proudem, instalatéři dostali do pusy trychtýř a litry vody, matky se mučili s dítětem v náruči. Mrtvé odváželi na Killing fields, které se proslavily v nějakém hollywoodském bijáku, takže každý motorkář vás tam bude chtít zavést. Prý tam ale není co vidět.

Po dvou hodinách míříme do centra skrz menší uličky, dáváme gábl a starý dobrý pivo Lao. Po chrámu Lang Ka míjíme památník Nezávislosti postavený králem Norodomem Sihanoukem v roce 1958. Královský palác se svoji Stříbrnou pagodou má polední pauzu, takže si jdeme lehnout na nábřeží pod palmu. Když se znova doplazím k Paláci, který je podobný tomu thajskému, organismus už vypovídá poslušnost. Kašlu na palác a jde se vstříc čemukoliv klimatizovanému. Zapadám do internetové kavárny a přečkávám krizové odpolední dvě hodiny.

Kambodža

Phnom Penh
Památník Nezávislosti

Královský palác

Na nábřeží je docela klid. Vůbec silnice jsou klidné a neprohání se po nich tisíce aut a motorek jako jinde. Dostáváme se k chrámu Wat Phnom, kde bylo město založeno paní Penhovou na konci 14. století. Chrám je postaven na umělém kopci a je obklopen zelení a opicema. Příjemný kout města, jen ty opice jsou drzé. Zpátky míjíme zajímavou budovu Nového trhu a za tmy kousek od hotelu na hlavním bulváru nacházíme velký supermarket, kde se krapet rozmlsám.

Výdaje: 12,4 $
Ubytování: 5 $/pokoj (hotel Capitol)
Jídlo: oběd-kuře s rýží a Laobeer 2.7$, véča-nudle 4500 R a soda 2*1000, nanuk 0.4$, pití 0.3$, sůši 0.5$, banány 0.2$, grapopomeranč 0.3$, voda 1500 R...
Vstupné Muzeum genocidy 8000 R, internet 2500 R/hod.

28.2.2006: 22. den Phon Penh - Battambang - Aranya Prahet - Chanthaburi

Dnes už jsme chtěli do Thajska a nejlépe na ostrov Ko Chang. Jsou dvě trasy. Zajímavější přímořská začíná prehistorickou železnicí do přímořského Sihanoukville (vlak jezdí obden a cesta trvá asi 10 hodin). Nebo to jde 3 hodiny autobusem. V tomto městečku nějaký čas pobýt, užít pláže, či navštívit národní park Bokor nebo Ream. Odsud se pluje lodí za 25 dolarů na hranice do Koh Kongu. Tam se musí naskočit o zastávku dřív do menší loďky přímo na celnici, která zavírá v pět, což se leckdy prý nestíhá. Na druhé straně čekají krvežízniví taxikáři, kteří svezou až do thajského Tratu. V jednom dni by se to teoreticky dalo stihnout, ale moc by z toho nebylo. Proto jsme si dali všednější cestu autobusem na hlavní přechod do Thajska, která vyšla na menší peníze a koupili jsme od Capitolu lístky na bus na hraniční Poipetu za 6 dolarů.

Vyjíždíme ráno v sedm vyprahlou planinou podél řeky a jezera Tonle Sap. V rovině zůstalo minimum stromů, jen občas se cukrové palmy zatvářily na obzoru jako lízátka. Přes Batambang jsme dojeli do Sisophonu, kde jsem se napojil na na stopy první asijské cesty zpřed tří let. Co se nezměnilo, byla silnice. Zatímco dosud jsme jeli neuvěřitelným tempem, odsud jsme zbývajících 60 kilometrů na hranice jeli tak dlouho jako předchozích 300 kilometrů.

Bus pokračoval až do Bangkoku, bohužel domluva s řidiči, aby nás vyhodili až za hranicema v Aranya nebyla možná a vypoklonkovali nás asi kilometr před hranicí. Tam se na nás vrhli motorkáři, ale na těch párset metrů ještě máme. Až na čekání je hranice OK, ten brutální chaos co tu byl před lety, je tentam. Ani žebrající děti se nás nevěšeli.

Za čárou jdeme doleva do obchodní čtvrti všeho druhu, kde jsou i bankomaty a směnárny (baht posílil na 39 za dolar). Sběrný autobus na konci obchodních ulic jsme propásli, protože místo busu tu pendluje náklaďák, resp. sanglaw (10 B). Když se další neobjevoval, muselo se dojet na autobusák v Aranya Prathet tuktukem. Máme kliku a autobus na lince Burinam-Chanthaburi jede za chvíli.

V Chanthaburi jsme se už vykašlali na další spoje, odmítli taxíky za 600 bahtů a vyrazili hledat hotel. Taky jsme to mohli ale dotáhnout až do Tratu, kde by byl menší problém s ubytováním. Aspoň jsme si prohlídli nějaké neturistické město a našli údajně nejlevnější ale téměř luxusní místní hotel Mgaw, který mi poradil v zajímavém rozhovoru domorodec.

Výdaje: 14,6 $
Ubytování: 300 B/pokoj (hotel Mgaw, Chanthaburi, velký pokoj s koupelnou a tv)
Doprava: bus Phnom Penh-Poipet 6$, tuktuk hranice-Aranya Prathet 30 B, bus Aranya-Chanthaburi 140 B...