Asie 2006
(11. Thajsko, ostrov Ko Chang)

1.3.2006: 23.den Chanthaburi - Trat - Ko Chang

Ráno jsme se na nádraží nasoukali do autobusu, který projížděl na lince Bangkok-Trat. Vyhodil nás na hlavní tratské ulici docela mimo centrum, kde stál jeden předražený tuktuk. Potřebovali jsme se dostat na přístavní mola s trajekty Laem Ngop. Ty jsou asi 20 kilometrů od Tratu, tak se na té vzdálenosti živí pěkná řádka malých dodávek. Nakonec jedeme za dvojnásobek ceny zpřed rokem.

Dvakrát se kolem Ko Changu musí vynásobit všechny ceny, protože tsunami vyhnala turisty z indooceánských ostrovů do Thajského zálivu a právě na Ko Changu se to nejvíce projevilo. Zatímco ještě nedávno to byl jeden ze zapomenutých rájů, dnes klesl dosti hluboko. Já na něj dostal tip před třemi lety od Tomáše s Bibi, se kterými jsem projížděl Kambodžu. Byli v KP-bungalows uprostřed ostrova, krásné pláže, pohoda, žádní čedokáři... Z rok starého cestopisu jsem si přečetl, jak někdo navštívil to samé místo, ale po jedné noci zdrhali z KP bungalows na jih na Lonely beach. Tam byly krásné pláže, pohoda... Právě tam jsme měli namířeno my. A i odsud jsme se pokusili pokračovat dále na jih. Tam ale už ostrov končil, takže nic moc. Možná by bylo skvělé, jen jsme se minule v Andamanském moři rozmlsali a už nám nic není dobrý.

Thajsko

Ko Chang
Skončili jsme na této pláži

a v této chajdě

Ale popořádku. Dodávka nás odvezla na přístavištátko. Loď jezdí obhodinu. Po půlhodině jsme přistáli na Ko Changu (Sloní ostrov). První pohled vypadal ještě dobře. Přistávali jsme totiž na západní straně ostrova, která je zalesněná a možná by se tady ještě nějaký kout našel. V přístavišti čekal jeden pickup, který chtěl dalších 80. To vypadalo na vydřiduchárnu, tak si odjel bez nás. Další hodinu se už tady nic neobjevilo, tak jsme se při další lodi odsud jím dostali. On je totiž hlavní dok severněji, na pevnině je ten hlavní taky jinde a celá tahle společnost je asi pěkná kavkárna.

Ostrov je stále pokrytý džunglí, má strmé pobřeží a nejvyšší kopec přes 700 metrů. V okolí jsou desítky dalších ostrůvků a vše je to národním parkem. Silnička se vinula kopci až jsme dorazili na východní pobřeží k prvnímu letovisku. Čedokárna z toho koukala každým coulem. O útes, kopec a pláž vedle némlich to samé. Repete i v oblasti, kde je mimojiné KP bungalows a když jsme zdolali další útes k Lonely beach, tak výraz lonely už nějaký čas neplatí.

Střed ještě vypadal trošku hipísácky, cestičky probíhají džunglí, ale ta už je plná chatiček a bungalowů. Ty se zatím přizpůsobovaly přírodě. Po stranách pláže už příroda musela ustoupit a je tam betonový resort s bazény se stříkajícími slony. Hned vedle se staví další resort při kompletním zplanýrování všeho zeleného. Pak začíná místo našeho pobytu, které se zove Siam huts. Předpokládám, že do roku bude také převálcováno. Dál jsou ještě resortíky s chatkami, ale těm už chybí nejen pláž ale i pobřeží. Podél silnice je pár obchůdků a restaurací.

Ale budiž, pláž tu je a nějaké místo se na ní najde. Chatky jsou klasika, stěny z rohože, velká postel s moskytiérou a přistavená koupelna se záchodem, bratru za třistapade. Uprostřed velká restaurace s barbekjů, kde jsme si aspoň spravili chuť jídlem.

Výdaje: 520 B (13,4 $)
Ubytování: 350 B/chatka (chatky Siam Huts, koupelna a větrák)
Doprava: bus Chanthanaburi-Trat 50, dodávka k přístavišti 40, trajekt na Ko Chang 80, pickup na Lonely beach 80)
Jídlo: véča 65, voda 5, sůši 15, cola 10

2.3. Ko Chang

Na úvod jsem to pohanil dost. Tak bych v tom mohl pokračovat. Noc byla veselá. V okamžiku usnutí se pod hlavou ozvaly pravidelné šílené pazvuky, jako by někdo rozřezával chatku. To trvalo asi dvě minuty, pak dvacet minut klid a pak znova. Probudilo nás to několikrát. Pravděpodobně něco ze stromu, co obrůstal chajdu. Ráno jsme se radši stěhovali o pár chatek dál.

Celý den jsme se váleli na pláži. Teplota vody výborná, daleko do vody byl písek. Ale tím je voda pěkně kalná a na rybky se může zapomenout. Horší byl bordel v moři, odpadky počínaje a olejovými skvrnami konče. Pláž každý den uklízeli, aby to nevypadalo jak u Ďáblic. Ale fakt to nechci takhle pomlouvat. Kuřecí sweet and sour, pivo, sušenky a oříšky mě doprovodily do následujícího dne.

Výdaje: 320 B (8,2 $)
Ubytování: 350 B/chatka (chatky Siam Huts)
Doprava: - (pěšo chatka-pláž a zpět)
Jídlo: véča-sweet and sour s rýží a šejk 65, pivo Chang 40, sůši 10, oříšky 5, snídaně-sušenky a nanuk 25)

3.3. Ko Chang

Pár věci, které se tu dají dělat, je půjčit si kajak nebo motorku. Na motorku se mi moc nechtělo, tak jsme použili vlastní nožky, kde je jistá pravděpodobnost, že Máru nevyklopím do příkopu. Vyrazili jsme na jih hledat tu bájnou pláž. Kopce tu mají hodně prudké, výhledy na moře hezký, ale jakýkoliv náznak přístupného pobřeží je obsazený stavaři lijícími do země tuny betonu. Na jihu ostrova je v zálivu rybářská vesnice na dlouuhém molu. Je tu spousta restaurací a cetkových prodejen. Dáváme oběd a razíme zpátky se aspoň jednou koupnout.

Thajsko

Ko Chang
Cesta podél ostrova

Mořská vesnička na jihu ostrova

Skáčeme na internet k místní rodince, což byl pomalu nejlepší zážitek z ostrova, protože takhle usměvavé lidi jsem dlouho neviděl. Pečovali o nás neuvěřitelně. Na večeři a mojito jdeme do Treehousu, což je restauračka na kůlech nad mořem s fajn atmosférou. Patří k tomu i hodně naturální chajdy. Ale pochopili, že pohodová éra Lonely beach je pryč a vystavěli si nový Treehouse na východním konci ostrova.

Výdaje: 461 B (11,9 $)
Ubytování: 350 B/chatka (Siam Huts)
Jídlo: 246 B (oběd-něco s rejží a colou 50, véča-curry 70, mangošejk 25, mojito 60, nanuk 6, sprite 15..

4.3. Ko Chang

Opět totální flákání na pláži, šejky, jídlo a výlet do kopců džungle. Moc tras v útrobách ostrova není, tak zbývá hlavně okružní silnice. Ráno bylo moře opět špinavé, naštěstí se s odlivem vyčistilo. Na burze je trošku veselo, tak musím na net o fous častěji. Koupili jsme si u agentury jednoho Rakušáka jízdenku na zítřejší autobus do Bangkoku. Po combo lístkách nebylo ani vidu, tak jsme jen koupili bus od přístaviště na Khao San. K večeři v Treehousu baracudí steak na grilu, což věru nebylo zlý.

Výdaje: 468 B (12 $)
Ubytování: 350 B/chatka (Siam Huts)
Jídlo: véča-baracuda s pečenou bramborou 100, šejky á25, sušenky, nanuk..