Asie 2006
(15. - Malajsie, Kuala Lumpur - Grand Prix Formule 1)

17.3.2006: 40. den Kuala Lumpur

Kuala Lumpur, po místňácku "kejel", je hlavním městem Malajsie a po Singapuru asi nejmodernějším městem jihovýchodní Asie. Moc historie tu nenajdete, protože ještě před 150 lety tu byly jen močály podél bahnité řeky. To dalo městu i název - v překladu snad "Bahnitá řeka". Než je vloni trumfl Taipei, měli největší budovu na světě - Petronas Towers s 452 metry. Doprava po městě je díky metru jednoduchá, nejvíc to klokotá ale kolem Chinatownu a tam jsme zamířili.

Kuala Lumpur
Petronas tower

Hinduistická Art galery

Vylezeme na stanici Masjed Jamek. V prvním guesthousu Travellers Moon Lodge jsme z nároků drasticky polevili, ale v zásadě stačí ta postel, tak jsme vzali dřevěnou kobku se záchodem na patře. Ten byl zastaven obrovskými nádržemi, ze kterých kapala voda o patro níž, kde byla koupelna. Ale byl tu klid, volno a levno a na další producírování s bágly nebyla nálada, což se ale jako mohlo.

A proč jsme tady? Když jsem vymýšlel druhou část cesty, nějak se do toho připletla Velká cena Formule 1, která se jezdí zjara v Malajsii. A očíhnout nejmodernější výstřelek autosportu není od věci, když člověk jede kolem. Vzhledem k posledním výsledkům by se nemuselo tentokrát přihlížet trapnému vedoucímu vláčku rudochů z Maranella. Koná se na novém okruhu v Sepangu 50 kilometrů jižně od KL. Lístky vyprodané nebyly a myslím, že na VC Malajsie vyprodání zatím nehrozí, tak jsme tikety sháněli až v KL. Tenhle závod má pověst nejlevnějšího a zářez do rozpočtu to neudělá.

Z webu jsme vytáhli mapku tratě se sektory, kam se usadit, způsob dopravy na okruh (žádná jednoduchost) a email, kde sehnat lístky. Panáček, co odpověděl, byl posedlý kejelským zkracováním, ale nám informace, že lístky seženeme v KLIA, KLCS nebo KLCC moc nepomohla. To první jsme ještě rozluštili na mezinárodní letiště, to druhý po dlouhé době na hlavní nádraží. Obé trošku z ruky.

Dnes jsme chtěli ještě do Petronasek. Prošli jsme Chinatown, okoukli pár čínských a hinduistických templů a sedli na metro. Konečně si všímáme, že KLCC se nadává celému komplexu Petronasek i s 8patrovým chrámem konzumu pod věžemi. Na to, že jsme se před pár hodinami plazili mezi netopýřím trusem ve 130 miliónů let staré džungli trošku změna. Najít správný krám se dále podobalo hledání jehly ve stohu. Cestovní kanceláře už takhle pozdě neprodávaly, ale jejich ceny byly stejně až 3* dražší než oficiální. Dorážíme k jakási dětská herna v nejvyšším patře, která má k sobě přifařen suvenýrshop a mezi plyšákama a pohledama jsou dvě pokladny s oficiálním prodejem vstupenek. Za 50 ringitů (300 Kč) si bereme vyhlédlý sektor E na hillstand (na stání, resp. sezení, na svahu) na všechny tři dny. Je to naproti zadní hlavní tribuně, odkud jsou vidět rychlejší 3 zatáčky a rovinka i s konečnou otočkou o 180 stupňů. Tikety na hlavní tribunu jsou lehce nad tisícovku.

Naproti věžím je ze zadní strany zelená oáza s bazénem, kde se dá trošku vycachtat. Vůbec je tu zeleně dost. A jdeme se oddávat očumovacímu konzumu a drobným nákupům životně důležitých potřeb (takže sušenky), aby se dal zítřek na dráze přežít. Večer začne pořádně pršet, takže z nočních panoramat Petronasek.

Výdaje: 63,85 R (17,3 $)
Ubytování: 25 R/pokoj (Travellers Moon Lodge, trochu jako sklep v paneláku)
Doprava: bus Kuala Tahan-Jerantut 5.75, bus Jeranbtut-KL 12.8, metro 1.2-1.6)
Jídlo: snídaně-friedrice a orangejuice 3.3, sůši cookies 2, véča 10, nákup-sůši 2.1, 100plus energotonic 1.7, voda 1.7, nanuk 1.2, jogurt 1.9...

18.3.2006: 41. den Kuala Lumpur - Nilai - Sepang

V sobotu se na okruhu jezdí kromě tréninků hlavně kvalifikace a pár doprovodných závodů. Cesta tam trvala přes 2 hodiny hlavně díky ne úplně nejpřímější pěší cestě na vlakovou zastávku. Nejdřív jsme museli na vlakové nádraží na tzv. komutery, což je něco jako příměstský vlak. Tím jsme se dostali do města Nilai, odkud měly pendlovat speciální busy na okruh. Na nádraží KL Train Station, které už má své slavné časy dávno za sebou, neb hlavní nádraží bylo vybudováno o kilometr dále, jsme u prodejní budky koupili zpáteční combo-lístky na okruh. Pokrafali jsme s finskými fanoušky s dresy namalovanými fixou na tričku a přetrpěli neuvěřitelně pomalou jízdu vlakometrem. I předměstí a menší městečka vypadaly slušně a čistě. Postupně nabírala dech zelená. V Nilai následoval rychlopřesun do busu, kam doléhal řev motorů kilometry před okruhem.

Okruh je pěkně mezi palmami, mírné kopce vůkol, dálnice a prázdná parkoviště. Vlezli jsme hlavní branou na okruh, kde mají jednotlivé stáje svoje stánky, suvenýry a týmové babuchy a vystavené formule. V budovách je i motomuzeum s veterány, co mají dočinění s malajskou historií (zadara). Kolem okruhu pendluje další autobus, který nás hodil k našemu sektoru. Dnes se nic nekontroluje, takže donést si cokoliv není problém. Zítra to ale má být jiné, to si člověk nesmí přinést ani vodu a vše kupovat za 5násobky v sektoru.

Hlavní brána na okruh

Sepang F1 circuit

Výhled byl slušný, na vršku valu palmový háječek, pod který jsme zalezli a čučeli na závody a 3. kola kvalifikace, kdy postupně odpadají ty pomalejší vozy a krouží se o nejrychlejší kolo. Sice jsme měli před sebou velkou obrazovku, takže jsme viděli i záběry jinam, ale z repráků jsme moc neslyšeli. Takže se nedalo říci, že bychom byli úplně v obraze. Pro sichr jsme pak večer šli na net se podívat, co jsme vlastně viděli. Nic moc, vyhráli Renaulti s Fisichelou na pole-position a Alonsem vedle. Když už takhle melu, asi bych měl bonznout, že fandím McLarenu s Raikonnenem a Montoyou.

Zpátky odjížděly autobusy od benzínové pumpy Petronas (místní ropná firma), kde jsme nakoupili proviant a půlhodinku čekali než přijede bus na naši stranu dálnice. Bylo naprosto brutální vedro, ve stínu 38 stupňů a jasno. I když jsem už přes měsíc v tomhle hicu, tak se mi poprvé podařilo spálit.

Do KL jsme se vrátili za světla a prošli Staré město kolem náměstí Nezávislosti (Merdaka Square), kterému vévodí obrovská tyč s vlajkou a kolem jsou vypulírované anglické koloniální budovy. Očíhneme Národní mešitu a jdem do mekáče. Milanovi už rýže a nudle lezou krkem, tak jde po hranolkách a smaženinách. Aspoň že mají nekonečné kelímky, tak do sebe leju litr vanilkové coly.

Kuala Lumpur
Merdaka square

Chinatown

Večer se Chinatown proměnil v tržiště. Některé ulice jsou zastřešené a je tu šíleně přecpáno. Prodává se tu všechno možný, jak za starých thajských času. Falešné je asi všechno, ale policii zajímají jen stánky s opasky. Majitelé před nima zdrhají i s vozejky, za nima běží policajti - zajímavé představení. Nakonec policejní sbor ukořistil pásky a budou z nich pěkní štramáci. A příští týden se vyrazí třeba pro nové rolexky. Restaurace i obchody mají docela drahé pivoem (15 R), ale různé whisky a podivné 40% patoky jsou mnohem levnější. Bychom se mohli vhodně oháknout na závod a kupujeme mclareňácké triko a kšiltovku po 20 ringitech. A ještě se vybavit na zítřek nákupem v 7eleven, což je hlavní značka maloobchodních krámů v Thajsku, Malajsii a vůbec téměř po celém světě s docela slušným komfortem.

Výdaje: 118 R (32 $)
Ubytování: 25 R/pokoj (Travellers Moon Lodge)
Doprava: comboticket - comuter KL-Nilai 2*4.7, bus Nilai-Sepang 2*2.5
Třídenní lístky na VC Formule 50, pohled 0.8

19.3. Sepang - Grand Prix Formule 1

Pěkně brzká vstávačka, nákup vody a pečiva a jedeme stejnou cestou. Na nádraží potkáváme dva Čechy, co jsou na cestě už přes rok, i když za poslední dva týdny v KL byl jejich jediným výletem trasa z pokoje do internetové kavárny. Vedro je furt pořádný, zapomínám, že už mám vodu koupenou a kupuju další.

Na okruhu je pořádně živo, proplejtáme se u hlavní brány, bereme nějaké ty propriety a přejíždíme na náš sektor. Na bráně kontroly, i když hlavně jim jde o to, jestli se nenesou vody dovnitř. Já ty svoje zakrývám toaleťákem a hlídači se v tom asi nechtělo moc vrtat, takže pronáším 3 flašky. Milan dopadl hůř a malou flašku musí do sebe nachlemtat hned jako desítky dalších. Úžasná taktika pro to, aby to s někým v takovém parnu praštilo.

Přehlídka jezdců

První kolo

Získáváme místo pod palmou na hřebeni kopce a program vypadal tak nějak:
11-11:30 Formule BMW Asie na 10 kol
12:25-13 Porsche Carrera Cup Asie na 10 kol - asi nejzajímavější závod s hodně předjížděním a bouračkami
13:15-14 Paddock Club Pit Lane Walk
13:15 Formule 1 Starting Grid Presentation - drive parady historickými cabrio vozy, na nichž se vezli jezdci a čištění tratě línými metaři
14:30 Pit Lane Open
14:46 Slavnostní ceremoniály
15:00 Start závodu - průběh závodu a výsledky na idnesu

Atmoška výborná, diváků bylo 107 tisíc, řev aut a ták. Vedlejší závody taky gut. Furt jsme ale marně hledali ty dva mclareny. Ten hlavní Raikonnenův k nám totiž ani nedojel a skončil ve 4. zatáčce. Druhý s Montoyou jezdil neohroženě na 4.-5. místě s ohromným odstupem před sebou i za sebou. Předjíždějící drama kromě startu se také nekonalo, Fisichella si vítězství vyjel stylem start cíl. Takže nejzajímavější akcí byla exploze motoru Williamsu před námi, která celý náš sektor ponořila do kouřové clony. K zajímavému závodu však chybělo málo, ve třetině začalo poprchávat a diváci se rychle přikryli deštníkama. Bohužel zůstalo jen u pár kapek. Kdyby přišla taková přeháňka, jaká nás čekala za hodinku, to by byla mela. Trošku zmatek nastává taky, když už jsou jezdci předjížděni o kolo, takže až do večerní četby internetu jsem si myslel, že Barichello na Hondě dojel na bedně a McLaren skončil až pátý. A on si to Baryk jezdil o kolo nazpět. Ale jinak se v tom dalo zorientovat. A na radost jsme si našli důvod taky, protože McLaren skončil před Schumacherem a jeho rudou mašinou. A pak vítězné kolečko Fisichelly, stupně vítězů, hymny, tiskovka a šlus.

Rozlučka Nica Rosberga z Willamsu

Taman Negara
Boje o lístky v Malajsii zatím nehrozí

Zpět na omnibus jsme šli pěšo kolem okruhu a prohlídli jsme další sektory. Bus přijel akorát, protože začala pořádná průtrž. Radost z toho však rychle vyprchala, protože bus ujel kilometr a odporoučel se. Šli ho dozadu opravovat, ale to vydrželo na 2 kilometry a následoval další 5minutový pitstop. Nakonec těchto přírazů do Nilai bylo sedm. S těmi Čechy jsme pak zašli na večeři a vyposlechli veselé historky z měsíčního pobytu na lodi v přístavu v jednom z nejhorších měst světa - Colonu v Panamě. Pak ještě zjistit na internetu, co jsme vlastně viděli a nákup vody a mého nového objevu v podobě čokobuchet.

Výdaje: 47 R (12,8 $)
Ubytování: 25 R/pokoj (Travellers Moon Lodge)
Doprava: comboticket - comuter KL-Nilai 2*4.7, bus Nilai-Sepang 2*2.5)
Jídlo: véča 7.1, ranní nákup-voda a pečivo 2.5, malé vody 1, 100plus 1.5...