MAROKO & IBÉRIE
(11. Portugalsko - Lisabon)

20. října: Lagos – Lisabon

Ráno bageta a v devět frčíme autobusem do Lisabonu za poděsových 17 € (studenti urvou -10 %). Dálnice, kopce, časem i stromy a... totální slejvák. Do Lisabonu vjíždíme po vysokém rudém mostě 25. Apríla přes řeku Tejo. Hned vedle je socha Krista alá Rio. Končíme na údajně novém busovém terminálu nedaleko zoo. Hledáme spoje do Madridu. V infocentru tvrdí, že jede jen odsud za 43 eur. Zítra v hezčím autobusáku s vlakáčem u Expa (Gare do Orienta) kupujeme lístky za 34.

Lisabon nemá ani třičtvrtě miliónu obyvatel a leží u ústí řeky Tejo. Čtverečkové centrum je ve čtvrti Baixa mezi kopci. Na jednom z nich je čtvrť Bairro Alto s nočním životem a na druhé straně je Alfarna a pevnost Castelo de Sao Jorge se spletí starobylých uliček. Hlavní život je na náměstí Dom Pedra IV neboli Rosiio. Odsud na sever se táhne hlavní třída Avenida de Liberdade.

Lisabonské náměstí Rossio

a pohled na něj z výtahu Svatého Justy

Pohled na Castelo

Praca do Comercio

Levné hotýlky jsou v samém centru ve čtvrti Baixa. Z metra vylejzáme ve stanici Baixa Chiado. Z hotelů je první plný, druhý drahý a kupodivu hned ve třetím chtějí za pokoj pouhých 17 a půl eura. Takže pouť končí v penzionu Santiago na konci ulice dos Douradores. Je to sice až ve 4. patře, ale na výborném místě s okny přímo na Rossio, trošku ošuntělé, ale co v Lisabonu není, že?

Zbytek dne prolejzáme staré čtvrtě. Lezeme do kopců, mají na to údajně výtahy a elevátory, ale nacházíme jen ten nejhistoričtější a nejmastnější. Historické náměstí Comercio je zahaleno tribunami a pobřeží řeky je oploceno nějakým hnusem. Skoro nás zamykají v katedrále Largo Něco a přes čtvrť Alfamu s občasnými vykopávkami za tmy dorážíme na pevnost Svatého Jiří. Do placených částí je třeba pět euro a moře času. Prolezeme uličky pevnosti, kde se zrovna s údržbou domů přes kapsu neplácají. Ještě další potluk po městě, Mára marně hledá bramborárnu a nakonec bere za vděk fast-sedvičárnou.

Výdaje: 26.4 € (745 Kč)
Ubytování: penzión Santiago 17.5/dvojlůžák, koupelna na chodbě
Doprava: bus Lagos – Lisabon 15.3 po 10% slevě; metro 0.75. Jídlo: bageta 0.31; hranole 1.30

21. října: Lisabon

Čas se krátí a v Lisabonu by se taky dalo zabít několik dní, kor když je to vše tak levné. Určitě by se měly dát výlety do Cascais a nejzápadnějšího bodu pevninské Evropy či do města Sintra s jedinečnou architekturou města i několika paláců a hradů. Ale my musíme v noci do Madridu, tak jedeme na druhý autobusák u Expa. Kupujeme si celodenní jízdenku na městskou za 3.8, což ale žádná extra úspora není.

Lisabonská tramvaj

Klášter svatého Jeronýma

Z Gare do Orienta čouhá moderna každým coulem. Ale po busech musíme pátrat v nějakých minikioskách na rampě nad asfaltem. Kupujeme lístky za 38 a šťastnější nepracující za 34 ve žlutých busech společnosti Annibal. Čeká nás 10 hodin s odjezdem večer v půldeset. Vlak měl svoji konkurenční cenu nad osmdesáti za sedlo. Nejlevněji do 30 euro cesta se tak dala cesta zařídit před dvěma měsíci od lowcostové španělské aerolinky Vueling. No, ale takhle zas uskrblíme za noc, protože si ji vychutnáme v buse.

U nádraží skočíme do supermarketu pro jídlo (čti "sušenky") a pití. Super výhodné 50% slevy mi z nákupu odečtou až, když sem přijdu něco dalšího nakoupit příští týden. Procházíme Expo park - příjemné místo, ale chcípl tu pes. Přes spáry dvou busů pokračujeme z centra moderní tramvají 6 kilometrů do města Belém.

V Belému je manuelistický klášter svatého Jeronýma (cosi jako novogotika na Hluboké). V místní katedrále je pohřben Vasco de Gama, pokud teda nemá hroby taky v každém druhém městě jako Kryštof. Naproti je Věž objevitelů s moderníma audiovizuálníma skopičinama o mořeplavcích. O nějaký kilometr dál po pobřeží je manuelistická Belémská věž a dál ještě Námořní muzeum.

Expo 98 v Lisabonu

Belémská věž

Uličky Castelo de Sao Jorge

Zpátky v centru dáváme další lisabonský symbol ve formě obstarožních tramvají, které prokličkují i těmi nejstrmějšími kopci asnejprudšími zatáčkami. Však taky kola mají od sebe jen dva metry a vůz není o moc delší než Octávka. Vybíráme dřevěnou osmadvacítku a další prohlídka obou lisabonských kopců probíhá v sedě. Jinak je zas déšť, který se v půlhodinových intervalech střídá se sluncem.

Dávám ještě rybu s bramborem, v hotelu bereme batohy a jedeme na autobusák. Vzezření čekajících cestujících připomínal autobusový spoj z Východního Slovenska. Ale budiž, místa dost, slušný stroj a z Portugalska jsme zmizeli za 4 hodiny. Bohužel ve Španělích si řidič zvykl stavět každou druhou hodinu, takže když už člověk usnul, tak mohl jít znovu courat k benzínce. Jednou jsme zastavili uprostřed pustiny přímo na cikánský svatbě, kterou akorát rozřešovali policajti.

Výdaje: 47.19 € (1330 Kč)
Doprava: celodenní lístek na lisabonskou MHD 3.8; bus Lisabon-Madrid 34 (po 10% slevě)