PROVENCE & MONACO
(5. Gorges de Verdon)

9.6. (pokr.) Gorges de Verdon - la Palud

Poslední dáma dnešního dne byla pěkně rozjetá a jela až do La Palud, který je uprostřed kaňonu Verdon. Na kolena mi dala koláč, který vezla na párty, v autě řvala Madonna a ona do toho taky. I když dotaz, jestli u nás známe Madonnu, asi moc nesvědčí o důvěře v naší republiku. Míjíme Moustiers vystavěný na skále nad jezerem Lac de Croix, které má nádhernou smaragdovou barvu díky vyššímu obsahu fluoru ve vodě a je plné výletníků. My pokračujeme do úzkého impozantního kaňonu, který patří mezi nejkrásnější v Evropě (tady říkají i druhý nejhlubší na světě po Grand Canyonu, ale známe to).

Výhledy z úzké silničky stovky metrů nad dnem byly každopádně fantastické. La Palud ve výšce 930 metrů je jediné městečko u kaňonu, ale od nejhlubších částí ho dělí ještě jeden hřebínek a 3 kilometry. Nicméně je tu několik kempů, kam lze složit hlavu (jeden skoro v centru a za městem větší a slušný městský kemp). Cosi jako centrum má malý zámeček s informačním centrem se spoustou map, románský kostelík, tři křivolaké ulice a jednu náves (křižovatku). Občas se tu proženou splašené koně, za nima běží desítka vesničanů... prostě pohodička.

La Palud

Gorges de Verdon
Večerní krocení koní na návsi

Hned pzačíná další průtrž, kterou trávím u kašnobazénu s mnoha prameny vody a se stříškou, který proměním v obývák, koupelnu i jídelnu. Asi po hodině jsem rozdělal stan ve skoro prázdném kempu za městem a vyrazil na menší obchůzku kolem města.

Výdaje: 11,43 €
noc: městský kemp v La Palud, člověk,stan a taxa 5.05
doprava: autostop Manosque - Riez - La Palud 70km
jídlo: nákup v Manosque - bageta 0.29, kuřecí sendvič 1.49, čokoláda 0.51, cookies 1.49, voda 0.16, rajčata 0.44, pomerančový džus 1, čert ví co dál

10.6. Gorges de Verdon / Canyon du Verdon

Krásné a nečekaně brzké ráno dne, který se měl strávit celý na túře. Původně jsem chtěl s báglem pokračovat po dně kaňonu a tam někde přespat (což se teoreticky nesmí), ale po výlezu z kaňonu bych byl 9 kilometrů od Paludu. Zůstávám v kempu s tím, že do další noci se dostanu zpátky, protože se stopováním na pár kilometrů tu fakt problém není.

S baťůžkem, vodou, baterkou a tatrankami vyrážím na více než 25kilometrový pochod. Na zámečku si přefocuju mapky. Nejdřív se musí k chatě Martel, odkud se sestupuje na dno údolí, kde se v různém převýšení našlape asi 16 km k Point Sublime (jedinečný vyhlídkový balkón na konci kaňonu), což má trvat přibližně 7 hodin. Je to opět trasa GR4 a z kaňonu lze pokračovat i na druhou stranu.

Vjezd do kaňonu od Moustiers

Výhledy ze Silnice kreténů

Eště raz

Z Paludu vyráží částečně jednosměrná silnička Rue de Cretes, která krouží 500 metrů nad kaňonem. První kilometry kráčím po ní, pár aut na palec nezastavuje a ještě že tak, protože v druhé části už jsou na každém kroky tzv. balkóny, ze kterých jsou výhledy do hlubin. Automobilisté také vymetají každou zastávku a zavařují závěrky foťáků.

U chaty Martel v la Maline silnice v tomhle směru končí. Je to základna turistů a dá se tu přespat. Pěšina prudce klesá v serpentinách na dno kaňonu přes vyprahlou krajinu s roztroušenými keři, kamenitými poli, občas kolem proletí šutrák zpod bot někoho nad vámi. Po pětistech výškových metrech se končí v deštných lesích. Na pár místech se míjí pláže říčky Verdon s velkými rybami, studenou a zelenou vodu. Protože strkám rypák všude, nemůžu se nesvalit na šutr uprostřed a spočit prstíky a všechno ostatní. A nad tím vším obrovské skály do nebes. Prostě bomba.

Gorges de Verdon

Kaňon se občas krapet rozšíří

Cachtot zprvu trochu mrazivý, zdá se

Chvíli nahoru, chvíli dolů, na ohybu řeky se leze pořádně vysoko, aby se vzápětí po skvostném výhledu slezly stovky schodů zas na dno. Předtím jde udělat i hodinovou odbočku na samý ohyb řeky. Další část cesty je ještě náročnější, místy se jde v podstatě ve skále, či v menším lesíku řadou serpentin. V závěru trasy se musí projít i tunely. Nejdelší přístupný měří 600 metrů, ale jsou tu i delší (dřív v nich byly i koleje pro těžební vozíky, ale jsou plné louží).

Cesta byla místy mokrá

Výstup uprostřed trasy před dalším sešupem k hladině

Pont du Soleis

Zatím jsem potkal asi 10 lidí (všechny jsem kupodivu předběhl), ke konci jich začalo přibývat, páč si udělali malý vejlet od Point Sublime. Za posledním tunelem byl bouřlivý soutok říček, kde jsem se naposled vycachtal, parkoviště a po stezce jsem se šplhal dlouho nahoru. Trasu pod Sublime jsem stihl asi za 5 hodin od Maliny. Z Point Sublime je výhled do půlky kaňonu a kamenité plošiny na druhou stranu. Je tu restaurace, stánek se suvenýry a zastávka autobusů, který odsud před dvěma hodinami odjel. Čekám asi 30 vteřin a první kluk mě bere do centra La Paludu a jdu se přežrat rodinnou pizzou pro 4 lidi ze stánku na návsi.

Výdaje: 13,05 €
nocleh: městský kemp za La Palud 5.05
doprava: pěšo 25km, stop Sublime - La Palud 10km
jídlo: megapizza 8

11.6. Soleis - Castellane

Zacvákl jsem dvě noci a začal stopovat před kempem. Bohužel dvě auta, co zastavila, za zatáčkou uhýbala a další jsem prokaučoval, tak jsem se musel zase smířit se skoky po kilometrech a po rekordním hodinovém čekání jsem se dostal na Pont Sublime. Udělal jsem fotky s lepším světlem a pokračoval s mladými Němci (jediní cizinci, co za cestu zastavili) širokým údolím k mostu Soleis (6km). Natáhl jsem se na pláž u mostu a zmasíroval se silným proudem a sluníčkem. Asi dvě minutky čekání přinesly jízdu ve starém gazíku. Nebohé auto zpohlavkovala při jedné uzavírce automatická varovná kláda, ale na náves města Castellane jsem dorazil.

Nad městem je ohromná skála, na níž se tyčí kostelík Notre Dame du Roc (1703) v neuvěřitelně kýčovitém pohledu. Tam se fakt neplazím a prolézám město dole. I tak toho je dost. Castallane má jen 200 stálých obyvatel a je základnou do soutěsek na všechny strany.

Castellane

Městečko Castellane na začátku kaňonu Verdon

Navršku s kostelíkem Notre Dame du Roc

Cannes

Hlavní vchod Festivalového paláce "Bunkr" v Cannes

Tudy už probíhá hlavní silnice od Digne a Sisterionu přes Grasse na pobřeží. Za mostem stopuju a později už v autě zahlídnu jediného stopaře za cestu, který byl za zatáčkou. Nesportovně jsem ho tak vlastně předskočil, ale stejně byl černý (jako oblečením), tak to asi náš nebyl. Kor tenhle citrónek s mladou fešandou bych mu stejně nedal:-) Pospíchala do Cannes na univerzitu. Jen nechápu, co tam dělá, když ani jí angličtina moc nepoznamenala. Ale ta to asi nepotřebuje. Řezala zatáčky a její zkratky stály za všechny prachy. Profrčelo se do Grasse odkud jsem původně chtěl pokračovat do Nice. Ale přemluvila mě (moc práce to nedalo) a aby jí nebylo smutno, což by byla škoda, obětoval jsem se a nechal se svézt na kochání až do Cannes.