CESTOVÁNÍ

TravelInfo

PROVENCE & MONACO
(7. Itálie: Ventimiglia - Turín)

13.6. Ventimiglia - Turín

Díky nepříliš skvělé poloze vstávám konečně v hodinu, kdy bych toho za cestu viděl dvakrát víc. V tomhle bonusu jdu na římské vykopávky divadla. Na druhé straně Ventimiglie za mělkou říčkou se tyčí staré krásné město plné klasického italského úpadku. Schody jsou dost prudké, baráky se různě rozpadají a klenou přes chodníky, nahoře románský kostel a opuštěné náměstí s visícími hadry. Jak na staré dobré Sicílii. Kromě toho nohy už moc nenesou a není na patách moc míst, kam by nezasahovaly vodou nasáklé puchýře. Malíčky dosáhly dvojnásobné velikosti. Došourám se na prázdnou pláž, párkrát hupnu do studených vln a lámu rekordy v dostřiku z puchejřů.

Itálie

Ventimiglia
Stará čtvrť nad ústím řeky

Itálie

Ventimiglia
Ventimiglijská katedrála

Ventimiglia je hraniční město v Ligurii, asi 130 kilometrů od Janova. Roste nad ústím říčky Roia. Má 25 tisíc obyvatel. Vznikla jako římské hradiště Albium Intemelium dávno před naším letopočtem. Různě se o to kucí středomořský hádali, až v roce 1139 definitivně skončili pod Janovany s občasnými přestávkami pod Savojany. No, srandy kopec, ale po tom všem tu zůstaly zbytky římského divadla z 2. století pod hlavní silnicí, nějaké mozaiky, hrobky a kameny bývalého Albintimilia. Staré město na kopci je jedinečně zachované, vyčnívá z něj románská katedrála postavená na zbytcích lombardského kostela z 5. století. Ještě za zmínku stojí kostel San Michelle, Městská knihovna (druhá největší italská sbírka knih a rukopisů), botanická zahrada Hanbury (údajně největší v Itálii). O něco dále do historie zavede jeskyně Balzi Rosii s Kromaňonci.

Nádraží vypadá v denním světle normálně. Lístek na přímý vlak do turínské Porty Nuovy stojí jen 9,4 eur, což za tak dlouhou trasu je slušně levné. Koleje vedou alpským pohraničím a hned se vracíme na delší dobu do Francie. Výhledy jsou skvostné, ale oči nemají výdrž a brzo se zavírají. Chvíli vítězí, ale definitivně vyhrají, až když jedeme nudnou krajinou Pádské nížiny. Kilometry před Turínem nás začínají obklopovat koleje. Turínské, údajně nové, nádraží vítá pěkným bordelem. Všude lítaly či v lepším případě ležely tuny novin. Většina nádraží byla obklopena zábranami a lešeními, stejně jako zbytek Turína. A jeden by řekl, že když tu byla před rokem olympiáda, tak by mohli mít chvíli klid.

Itálie

Ventimiglia
Ústřední plácek nejstarší čtvrti

Itálie

Alpy
Z vlaku

Na turistických informacích po dotazu na dopravu na letiště hned nabízí přímý autobus za 6 eur. Rezolutně popírají, že by se tam dalo dostat městskou (samozřejmě jde za polovinu). Bus jezdí i v noci, tak ho nechám jako zálohu a šourám se do centra s impozantními bulváry, náměstími a paláci. V centru je náměstí Castello s přepychovým palácem Madama s Muzeem antického umění, Královský palác (17. stol.) či katedrála San Giovanni Battista s proslulým Turínským plátnem (ušmudlaný hadr z 12. století v kterém měl být po ukřižování uložen Kristus, což jim časově o fous nevychází).

Itálie

Turín
Nádraží Porta Nueva v Turíně

Itálie

Turín
Turínské hlavní náměstí Castello

Chtěl jsem konečně echt pizzu, ale restauraci a ani bufet jsem minul. Došel jsem už trošku více umolousanými čtvrtěmi k nádraží Susa, odkud jezdí vlaky na letiště. Lístek mi prodali, a pak řekli, že ty poslední spoje nejezdí a ten nejbližší je mimořádně nahrazen autobusem a musím někam na mimořádnou zastávku. Přes rozkopanou periférii jsem se vydal za bájnou zastávkou a nakonec jsem čekal jen o 100 metrů vedle. Závěrečný sprint přes křižovatku do busu a další spršku jsem vydýchal v busu, kdy už mi počasí mohlo být jedno.

Další letištní noc, protože odlet byl brzy a než něco hledat v Turíně a ráno vstávat, tak ať si těch 11 stovek za letenku užiju. Letiště bylo obstojné, spousta prostoru a klidu, žvanec v letištním fastfoodu, tak se po půlnoci zalehlo na čtyřsedačku a vyspalo se do růžova.

Výdaje: 15,70 €
nocleh: letiště Turín
doprava: vlak Ventimiglia-Turín 9.4, bus Turín-letiště 3
jídlo: kuřecí sendvič na letišti 3.3

14.6. Turín - Praha

Ráno snídaně a prolejzání všech koutů. Skyjuropáci přiletěli včas a nebýt víček a mraků čekal by mě hezký pohled na Alpy. Trasa Praha-Mělník už příliš vzruchu nepřinesla, takže KONEC.
(PS: Odlet z Turína si už takhle nenaplánujete, protože od září je tato linka zrušena pro malou vytíženost.)