Střední Amerika 2005
6. Salvador

15.2.2005: San Pedro - Guatemala City - San Salvador

Po studené noci se z pelechu v půl sedmé fakt nechce. Pan domácí nás při odchodu informoval, že v sedm odjíždí přímý bus do Guatemala City. No, mohlo to z něj vypadnout o něco dřív než v 6:55. Makáme ke kostelu. Je tam spousta lidí a čekáme, co se bude dít. Bus nakonec odjíždí v půl osmý za pouhých 20 Q. Cestou se loučím s vesničkami kolem jezera, kde se nezapře, že ještě nedávno se tu pěstovala ganja a volně byla k mání. Baráčky tu jsou pomalované jak po halucinogenech, žijí tu rastaňáci a vlasáči alá Ježíš. Prostě free...

Jízda na horské dráze trvala 4,5 hodiny. Serpentinami nahoru a dolů. Před Guatemala City je zácpa, a tak začínáme být trochu nervózní, jestli stihneme najít sídlo Ticabusu, který by měl odjíždět v jednu. Bus nás vyhazuje na zmatečném a nevlídném placu, kde v několika ulicích chaoticky zastavují autobusy. Sledujeme Španělky, které jely s námi, protože doufáme, že ty se tu domluví. Za prvním rohem tato možnost končí, takže to je na orientačním smyslu. Naštěstí se tu ulice nazývají čísly, takže stačí najít pár pojmenovaných míst a už se lehce nasměrujete.

Jihoamerický venkov

Salvadorská večeře

Po 20 minutách nacházíme kancelář Ticabusu, což je mezinárodní středoamerická autobusové společnost, která spojuje luxusními busy všechny hlavní města od Panamy po Guatemalu a za mexické hranice. Potřebovali jsme hlavně lístky na trasu Salvador - nicaraguiská Managua, ale po dlouhém čekání nám prodali jen lístky do Salvadoru, tak jsme skočili do busu (91 Q) a za poslední quetzaly nakoupili vodu a sušenky. Autobus vypadá pohodlně, ale zase do nás cpou nějaký slátaniny z videa a Lúce je trošku kosa. Do busů tady furt tahejte spacák. Klimatizaci je třeba vždy pustit na plné pecky. Na hranicích proběhlo vše v pohodě. Salvador rezignoval nedávno na svojí měnu, takže nemusíme nic měnit a budeme rozfofrovávat doláče.

V 18.10 přijíždíme do Salvadoru. Několik lidí vystupuje na pochybné zastávce. My jedeme dál, ač nevíme kam. Nakonec bus zajel do jakéhosi dvora a všichni vystupují. Je tu další kancelář Ticabusu, tak kupujeme lístky do Nicaragui na pozítří brzo ráno (25 USD). Bylo to dost stěžejní, protože bychom tímhle za jeden den ujeli časově kritické místo jménem Honduras.

Hledáme nějaký levnější hotel. V Custodino nás po důkladné legitimaci propustili železnými vraty a na velký třílůžkový pokoj (16 USD). Za tmy vyrážíme na obhlídku okolí ulicemi hledat restauraci. Nechce se nám ale moc slídit, vypadá to tu pěkně nepříjemně a nebezpečněm, tak to vzdáváme a večeříme suché hamburgery a sůši z docela vybavenéhom supermarketu.

Výdaje 12.25 USD + 118 Q (620 Kč)
ubytování: 16 USD/pok (hotel Custodino - velký neútulný pokoj s koupelnou,studená voda)
doprava: bus San pedro-Guatemala 20 Q, Ticabus Guatemala-Salvador 91 Q; nákup *8.5 USD...

16.2.2005: San Salvador

Ráno nás vzbudilo dusno jako předzvěst pekla, které nás čeká. Zkoušíme omrknout po okolí levnější hotel. V Nuevo Panamericano je útulný pokojík za 8 USD, a snažíme se domluvit, že ho berem a přijdeme s bágly za půl hoďky. To už byl obsazený. Vrátit se zpět už taky nešlo, tak jsme udondali jiný pokoj i s celonoční diskotékou.

V ulicích je značný ruch, téměř u každého stánku či prodejny jsou obří a řvoucí reprobedny, k tomu se přidává vedro a smrad z výfuků. Salvadořané se netváří moc přívětivě a nápomocně a v uličních zastřešených bazarech se brodíme mezi šváby. Většina významnějších budov není udržovaná ani i turisticky přitažlivá.

Vydáváme se k Palacio Nacional, ve kterém před zemětřesením v roce 1986 sídlil hlavní úřad vlády. Palác je postaven počátkem 20. století z italského mramoru v klasicistním slohu. Dnes je zabedněn a uzavřen. Hned vedle je Metropolitní katedrála, která v roce 1956 shořela a je nově zrekonstruovaná. Vevnitř máme poprvé relativní pocit bezpečí, klidu a hlavně chládku. Teatro Nacionál bylo popsáno jako zdejší klenot z roku 1917. Ale jsou tu jen rozbitá okna a vše je komplet zabedněno.

Hlavní město Salvadoru

Katedrály Salvadoru

Ulice hlavního města

San Salvador

Míříme do Parque Libertad s nadějí, že se schováme do stínu stromů, ale je to jen rozpálená betonová placka s několika palmami. V parku je okřídlená socha Svobody a naproti stojí betonová garáž s křížem. Ve skutečnosti to je kostel El Rosario, jehož interiér překvapí. I když je zařízený pouze recyklovaným kovovým šrotem a barevnými skleněnými panely, působí klidným dojmem. Jelikož je procházka v rozpálených ulicích vyčerpávající, vracíme se přes rozlehlé tržiště Mercado Central k hotelu. Stavujeme se na oběd v místní jídelně, kde za 1.5 USD dostaneme Lasagne de pollo, rýži, zeleninový salát a melounové pití. S nažduchnutým břuchem se odvalíme na hotel k siestě a vymýšlíme co dál.

Vítězí Antropologické muzeum. Snažíme se chytit bus k muzeu podle rad v průvodci, ale nějak to nefunguje. Po dlouhé chvíli nás oslovila milá slečna a upozornila Lucku na rozepnutý batoh. Moc si nepomohli, protože do přední kapsy batohu se nic nedává. Tak jsme byli okradeni. I když ztráta hřebenu příliš zásadní nebyla. Lámanou angličtinou i poradila, kde chytit bus k muzeu. Stepujeme na ulici snad hodinu, ale buď nejede bus 42 nebo jede jinam. Nakonec to jakousi záhadou najdeme a vystoupíme asi kilometr od muzea.

Antropologické muzeum má zobrazovat salvadorskou kulturu. Jsou zde vystaveny nejdůležitější archeologické nálezy a expozice je rozdělena do 5 sálů, věnovaných osídlení, zemědělství, řemeslům, náboženství a komunikaci. Bylo to zajímavé, i když všechny popisky byly jen ve španělštině. Potkáváme tu školní děti, kteří si nás zvědavě prohlíží a nadšeně zdraví. Jeden osmiletý klučina balí lucku a prohodili spolu pár slov. Je okamžitě za hvězdu a obdivně poplácáván, že mluvil s gringoškou.

Bus zpátky chytáme lehce. Ještě se chvíli motáme mezi trhovci a snažíme se najít cosi k jídlu. Lonely nemá smysl, protože vše co je popsáno, už zkrachovalo. Večeříme opět v jídelně, akorát za dvojnásobnou cenu. Po večeři jsme skákli do supermarketu pro zásoby na zítra. A hurá na pokoj si užít místní diskotéku.

Výdaje 14.75 USD (325 Kč)
ubytování: 8 USD/pok (hotel Nuevo Panamericano - malý neútulný pokoj s koupelnou, studená voda,šváb,televize a diskotéka pod podlahou
doprava: MHD minibus 0.25; MHD bus 0.2
jídlo: 8.8 USD (oběd-lasagne,salát,pití 1.5 USD; véča-filé,brambor,pití 3; nákup-voda 0.5, pivo 0.8, sůša 0.6, chleba 1, ananas 0.8, hallsky 0.4, sýr 1.2, banány 0.2, bábovka 0.2..)
vstup Antropologické muzeum 1.5 (studentská sleva)

17.2.2005: Salvador - Honduras..

Budík zazvonil ve čzyři, místy jsme i usnli, takže z disca rozkouskovaný spánkový účet dosáhl až dvou hodin. Bus jede v pět a po 12 hodinách má být v Managui - hlavním městě Nicaragui. Musíme vzbudit pana hoteliéra, aby odemkl branku. Venku je ještě tma, ale pár lidí se tu pohybuje. Nejdřív potvrdíme v kanceláři náš odjezd a pak se uvelebíme do poloprázdnýho busu.

Asi do osmi pospáváme, čučíme z okýnka a užíváme si ještě kousek Salvadoru trochu bezpečnějším způsobem. Po cestě si řidič bere pasy a 13 dolarů na hraniční poplatky. To se to zase dneska prodraží. Přechod na honduraskou stranu je bez problémů, ani nemusíme vystupovat. Honduras vypadá docela vyprahle a sem tam ohořelá místa. Projíždíme jen pár vesnicemi, jinak pustina a kopečky.

Honduras

Střední Amerika
Vyschlá pustina z okýnka byla veškerým darem..