CESTOVÁNÍ

TravelInfo


   

MALTA 2005
(3. Mdina, Rabat, Dingli)

16. 10. Sliema, Mdina, Rabat, Clapham Junction, Digli Cliffs

Paty z postele jsem vytáhl až v jedenáct a šel hledat jeden z mála autobusů, co nejezdí přes terminál ve Vallettě. Jinak téměř všechny začínají a končí u Tritonů, takže skoro vždy čeká nevalettského člověka přestup. Po delším čekání za půllibru jsem přes Mostu s její monstrózní katedrálou, Národní fotbalový stadión a nedělní trh uprostřed polí dorazil před brány Mdiny. Ta již z dálky vystupuje velkolepě na obzor jako jedna velká pevnost.

Malta

Malta
Pohled na Mdinu z busu

Malta

Malta
Katedrála sv. Pavla ve Mdině

Mdina, přezdívaná Mlčenlivé město, byla v dávných dobách částí tehdejšího hlavního města Melita. Později ji dali trochu do kupy Arabové a nakonec se stala sídlem šlechty. Postupem času ztrácela na významu na úkor Valletty, čemuž pomohlo i zemětřesení. Zůstalo tu 300 obyvatel a přehršel turistů. Na focení tu je katedrála sv. Pavla, spousta paláců a klepadla na dřevěných dveří. Ze špičky hradeb je výhled na půlku Malty. Ale dnes v neděli je to s turisty ještě horší a moc mlčenlivě nevypadá.

Malta

Malta
Paláce v Mdině

Malta

Malta
Dvorek paláce

Malta

Malta
Klepadla se tu hodně řeší

S Mdinou sousedí Rabat, kde zůstalo pár památek po Římanech (vila, lázně a katakomby). Vlezl jsem do katakomb (vstupné dvě libry, studenti polovic), které v podzemí tvoří zajímavý labyrint pohřebišť, 1500 hrobek a pár kaplí s freskami ze 3.- 5. století. Některé chodby jsou sice nepřístupné, ale často jen tím, že se tam nesvítí. Protože místňáci využívají chodby i pro vedení potrubí, dá se za použití baterky dostat trošku dál.

Rabatem jsem prošel na „venkov“. Po silnici na Dingli Cliffs jsem míjel pískovcový Verdala palác (postaven v 1586 pro obranné účely a letní vyjížďky rytířů, nepřístupný). Pod ním se nachází jediný maltský les v údolí Buskett Gardens. Je to také jediné místo, kde jsem zahlédl proudit potůček. A samozřejmě je to jedno z hlavních výletních míst pro Malťany. Rostou tu pomeranče a spol, děti tu mrskají kamení po lidech... pohodička národního parku.

Malta

Malta
Sousední město Rabat

Malta

Malta
Rabatské katakomby

Malta

Malta
Palác Verdala

Malta

Malta
Křižovatky pradávných kolejí v místě jménem Clapham Junction

O fous dál je Clapham Junction, které získalo jméno po londýnském nádraží kvůli tomu, že zde ve skalách jsou pravidelné koleje po dávných kárách z doby bronzové. Sbíhá se tu několik křižovatek s pravidelnými rozvory. Údajně tyto koleje pokračují až hluboko pod hladinu moře a dokonce se v přímých liniích vynořují na Sicílii. Někdo to tu svádí na proudění vody, ale to je vzhledem k charakteru stop blbost. Holt před 6000 lety se vynalezlo něco tak primitivního jako kolo. I když Amíci to moc neberou, když o něm netušili ani před 500 lety. Pohybovat se dá naprosto volně i se zablouděním do jeskyní s dávným osídlením (Cave Dwelings).

Přes skály a pole pokračuju k moři na útesy Dingli Cliffs, rozpínající se 200 metrů nad Atlantikem. Výhledy jsou úžasné, na útesech se občas objeví kostel či dávné věže, sloužící jako součást opevnění Malty. Nedaleko má být i nejvyšší hora Malty - Ta Dmejrek s 253 mnm. I když to vypadá, že místo „hory“ je obrovský kamenolom na pískovec. Respektive, kdybych měl brát vážně mapu od Marco Pola, tak nejvyšší hora už neexistuje a nejvyšší bod Malty je zídka nad pobřežní silnicí, která ohraničuje kamenolom.

Malta

Malta
Někde poblíž je nejvyšší bod Malty 253 mnm

Malta

Malta
200metrové útesy Dingli

Po silnici skrz zajímavou krajinku dorážím do města Siggiewi. Autobusovou zastávku člověk spolehlivě najde u hlavního kostela, který jako ostatní je všude možně ozdoben žárovkami. Před kostelem plac, na něm „citlivě“ zasazena benzínka a po půlhodince i dnešní poslední autobus do Valletty (v 18:30). Na pokoji jsem stále sám, což tak zůstalo celý týden. (1,9 ML)